Tillväxtverket

Vi är Tillväxtverket - Anders Nyberg

Vi fortsätter med intervjuserien där medarbetare får presentera sig själva och berätta om ett pågående projekt. Syftet är att lära känna varandra bättre och att få inblick i kollegornas vardag.

Anders Nyberg utanför Håkan Hellströms konsert i New York 2016.

Anders Nyberg utanför Håkan Hellströms konsert i New York 2016.

Vem är du och vad arbetar du med?

– Jag heter Anders Nyberg och jobbar på enheten Digital kommunikation. Jag jobbar med kommunikation inom Myndighetssamarbetet Starta och driva företag. Vårt huvudsyfte är att förenkla för företagare genom gemensam och samordnad information och service.

Berätta om ett intressant och aktuellt projekt som du deltar i?

– Just nu jobbar jag med den tredje säsongen av Skatteskolan – en podcast som förenklar för företagarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, som hade säsongspremiär igår onsdag den 16 oktober. Nytt för den här säsongen är att vi fokuserar på branscher och går igenom reglerna för skatt, moms och avgifter för att starta företag. Några av branscherna vi kommer att fokusera på är bygg, hotell/restaurang/turism, transport och influerare, bloggare och gamers. De två första säsongerna av Skatteskolan-podden har fått mycket fint mottagande hos målgruppen och vi har många lyssnare. Därför är det ett extra roligt projekt att jobba med. Vårt mål är att nå 100 000 lyssningar under hösten.

Vad gör du på fritiden?

– På fritiden leker jag väldigt mycket Karlsson på taket, Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump med en 2,5 åring som lekledare. Men förutom det så ägnar jag en del tid åt mina små sidoprojekt. För några år sedan producerade jag en dokumentärfilm om Hultsfredsfestivalen och efter det drev jag en podcast om politik. Nu försöker jag få uttryck för mitt nyhets- och historieintresse på Instagramkontot Historiska löpsedlar (@historiskalopsedlar), som jag driver sedan årsskiftet.

Välj en låt till vår Spotify-lista och berätta varför du valde den låten!

– Dagens enklaste fråga. Jag är Håkan-fantast och med ett kommande 20-årsjubileum, med fyra utsålda Ullevi-konserter, så blir det givetvis genombrottslåten från 2000. "Känn ingen sorg för mig Göteborg" med och av Håkan Hellström. Svaret är nej, jag ska inte gå på alla fyra konserter, jag nöjer mig med två. 😉

Till Spotify-listan "Vi är Tillväxtverket"länk till annan webbplats

En bild från i somras när Anders tillsammans med sin son besökte riktiga Katthult, gården där Emil i Lönneberga bodde.

En bild från i somras när Anders tillsammans med sin son besökte riktiga Katthult, gården där Emil i Lönneberga bodde.