Tillväxtverket
En grupp människor tesat virtual reality-utrustning

Kulturella och kreativa näringar

Här hittar du statistik om kulturella och kreativa näringar i Sverige.

Kulturella och kreativa näringar består av företag med kulturskapande eller kreativa processer som sin affärsidé eller som sin råvara. Det finns också företag som bygger vidare på andras skapande, exempelvis genom distribution och handel eller genom utveckling av digitala tjänster med kulturellt innehåll.

Kreametern - Statistik

Om du klickar på Kreametern - Statistik i vänstermenyn kan du ta del av statistik om de kulturella och kreativa näringarna i Sverige. Läs mer om statistiken och om mätmetoder och definitioner i rapporten Kreametern - metodrappportPDF. Rapporten är en guide till svensk statistik för kulturella och kreativa näringar.

Kreametern - Analys

Om du klickar på Kreametern – Analys i vänstermenyn kan du ta del av analyser av kulturella och kreativa sektorns ekonomiska utveckling 2010–2016. Läs mer i rapporten Kreametern – analysrapport #1.PDF

Annan fakta och kunskap

Ta del av kunskap från Digitaliseringens möjligheter – 2017 års nationella konferens om kulturella och kreativa näringar.

Baserat på Tillväxtverkets undersökning Företagens villkor och verklighet 2014 har vi tidigare skrivit en rapport och två artiklar om kulturella och kreativa näringar i Sverige:

Förutsättningar för kulturella och kreativa företagPDF

Var finns de kulturella och kreativa företagen?

Kulturella och kreativa företag - innovativa med stor export



Behandling av personuppgifter
Om du fyller i din e-postadress sparas den hos Tillväxtverket, och det är vi som ansvarar för denna uppgift. Vi sparar e-postadressen endast för att kunna svara dig om du har en fråga. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter på tillvaxtverket.se/personuppgifter.