
Regional utveckling
Här hittar du statistik om regional utveckling. Välj område i menyn. Du kan till exempel i interaktiva diagram själv välja vilka län och år du vill titta på och vilka jämförelser du vill göra. I listan nedan finner du resultat, kopplat till regional utveckling, från våra undersökningar Företagens villkor och verklighet och Entreprenörskapsbarometern.
Artiklar om regional utveckling
-
Kvinnor med utländsk bakgrund anställer allt fler
År 2016 var det 165 procent fler anställda i företag som drivs av en kvinna med utländsk bakgrund jämfört med 2006. I vissa län är ökningen långt mycket…
-
Turismföretagen vill växa men hittar inte arbetskraft
Turismföretagen har en starkare framtidstro och större tillväxtvilja än genomsnittet bland små och medelstora företag i Sverige. Jämfört med 2014 års undersökning…
-
Ökade regelhinder inom Bygg och Handel
Fler företag ser regler som ett stort hinder för tillväxt år 2017 jämfört med 2014. Största ökningen står branscherna Bygg och Handel för. Företag som…
-
Finansiering större hinder i företag som vill växa
De flesta små och medelstora företag som söker finansiering får sin ansökan beviljad. Däremot ser vi att företag som har tillväxtambitioner och innovativa…
-
Svårt för företag som vill växa att hitta arbetskraft
Företag som vill växa, har en stark framtidstro, är innovativa och digitaliserade har svårare att hitta arbetskraft än andra företag. De branscher där…
-
Vad är BRP+?
Tillväxtverket och Reglab har utvecklat BRP+, ett breddat mått som mäter utveckling och livskvalitet i svenska regioner. Här kan du läsa mer om det nya…
-
Företagens villkor ochverklighet 2017
Det går bra för svenska små och medelstora företag. Sju av tio företag vill växa men många har svårt att hitta personal med rätt kompetens. Det visar huvudrapporten…
-
Framtidens företagare
Nästan halva Sveriges befolkning i åldern 18-70 år kan tänka sig bli företagare. Långsiktigt ser vi en sjunkande tendens när det gäller andelen som kan…
-
Var finns de kulturella och kreativa företagen?
De kulturella och kreativa företagen är i stor utsträckning koncentrerade till storstadsregionerna, och då särskilt till Stockholm. Var marknaden finns…
-
Företagens villkor i olika kommuntyper - undersökning 2014
Företagens villkor i olika kommuntyper Skillnaderna mellan olika kommuntyper är inte så stora när det gäller hur små och medelstora företag ser på sin…