Tillväxtverket

Marknadsetablering i Finland

Det familjeägda bolaget ElectroHeat använde affärsutvecklingschecken för att göra en kvalitativ screening av en ny marknad. Ett år efter insatsen kunde de konstatera att de fått fyra stycken ordrar till ett värde av 8 000 000 svenska kronor från nya finska kunder.

Två personer arbetar vid en industriugn i en industrilokal.

ElectroHeat har över 40 års erfarenhet inom värmebehandling och ugnstillverkning och är specialister på värme och bygger kundanpassade industriugnar. Lisa Lundström säljare på ElectroHeat berättar i en kort intervju om varför ElectreHeat sökte affärsutvecklingscheckar för internatinationalisering om framgångsfaktorer och lärdomar.

Intervjuade Lisa Lundström ler på en porträttbild.

Lisa Lundström

Varför sökte ni affärsutvecklingscheckar för internationalisering?

– Vi hade under en tid sett att vår näst största marknad hade väldigt låg efterfrågan på grund av händelser i världsekonomin och vi var därför i tankarna att vi behövde stärka vår närvaro på en annan marknad. Affärsutvecklingschecken var en bra möjlighet för att få fördjupad kunskap om finsk industri, vilka konkreta möjligheter som fanns för oss och lämpliga marknadsföringskanaler.

Vilken skillnad har affärsutvecklingschecken för internationalisering gjort för ert företag?

– Vi hade troligtvis inte genomfört satsningen om vi inte fått checken. På så sätt blev det en drivkraft att genomföra en ordentlig kvalitativ screening av en ny marknad. Resultatet har varit genomgående positivt då gensvaret från den finska marknaden varit positivt och resultatet av vår förundersökning visat sig stämma. Satsningen gav utdelning, ett år efter satsningen kan vi konstatera att vi fått fyra stycken ordrar till ett värde av 8 000 000 SEK från nya finska kunder.

Hur ser ni på er fortsatta internationalisering?

– Med hjälp av materialet som Business Sweden tog fram finns det stora möjligheter att fortsätta vår etablering i Finland och att ta det steget vidare. Det har varit otroligt lärorikt och vi kan ta med oss många lärdomar till framtida marknadsetableringar. En viktig lärdom är att det är avgörande att identifiera vilka typer av industrier som finns på den nya marknaden och att de matchar mot den produkt som erbjuds. En ny marknadsetablering innebär idag även en digital etablering och där behöver man ha en plan för att hantera hemsida, språk, sökmotoroptimering, marknadsföringsmaterial med mera. Det är en kostnadsaspekt som behöver tas med i beräkningarna.

Fakta om ElectroHeat

ElectroHeat är ett familjeägt bolag med över 40 års erfarenhet inom värmebehandling och ugnstillverkning. I lokalerna i Göteborg tillverkar och testar de sina industriugnar, som ofta kan vara del av en hel automationsanläggning och kunderna finns inom alltifrån rymdindustrin till stålindustrin. De leverar till mindre bolag men också världsledande koncerner som ABB, Siemens och Scania och samarbetar med tekniska högskolor.  Företaget har en ung ledning som drivs av globala visioner, hög framtidstro och som står redo att förse framtidens industri med innovativa tekniska lösningar.

Vad är affärsutvecklingscheckar?

Affärsutvecklingscheckar är Tillväxtverkets finansiering till små företag som vill ta in extern kompetens för att utveckla företaget och stärka dess konkurrenskraft.

Läs mer om affärsutvecklingscheckar för internationalisering och digitalisering.